Carina Bisgaard

Indehaver, Let's Consult

Content marketing

Hvad, hvor og hvordan

Ofte sker der det at de daglige aktiviteter og to-dos indenfor content marketing bliver hverdag, ligesom med så mange andre ting, men det gør at man glemmer at se tilbage og se på det store billede. Dette blogindlæg skal gerne hjælpe dig med at se tilbage og fange det grundlæggende så du sikrer at dit content marketing fundament forbliver solidt.

Lad os starte med et spørgsmål, som er typisk for mange blogindlæg:

Hvornår er du selv mest tilbøjelig til at købe et produkt/service?

Er det hvis du:
A) ser en annonce, der lover dig guld og grønne skove – alt sammen på en gang?
B) får produktet/servicen anbefalet af én, du har tillid til og kender?

Har du svaret? Så lad mig gætte, hvis du er ligesom de fleste, vil du have svaret B – får folk køber nemlig af dem, de har tillid til og dem de har en relation til.

Hvorfor spørger jeg så om det? Fordi at netop dette mindset er hele tankegangen bag content marketing, som vi skal mere i dybden med i dette indlæg.

Så lad os starte ved begyndelsen…

Hvad er content marketing?

Som med de fleste ting i livet, kan du ikke nå dit fulde potentiale for succes med content marketing, før du forstår præcis, hvad det er (og hvad det ikke er). Herunder hvordan det er defineret, hvilke forretnings mål det kan hjælpe dig med at nå, og hvilke roller det skal spille i forhold til dine øvrige marketingdiscipliner og teknikker.

Derudover er der også ligesom de fleste ting her i livet tusindvis af meninger om hvad præcis content marketing er. I mit tilfælde definerer jeg content marketing således:

“Content marketing er den strategiske markedsføringstilgang til at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsistent indhold for at tiltrække og erhverve et klart defineret publikum – med det formål at drive rentabel kundehandling.”

Kort sagt, i stedet for at pitche dine produkter eller services og have fokus på salg og opfordringer til køb fungerer content marketing ved at fange opmærksomheden hos din målgruppe og skabe en værdi for dem her og nu.

Tanken bag, er at dit publikum over tid vil komme til at stole på dig og på din vejledning, anerkende din virksomheds unikke værdiforslag og i sidste ende belønne dig med forretning og loyalitet.

De 3 vigtigste remindere indenfor content marketing

  • Det er relevant for en målgruppe: For at opbygge og styrke loyale, tillidsfulde relationer mellem din virksomhed og potentielle købere, skal din content marketing-indsats kommunikere med publikum på deres vilkår og appellere til dem baseret på deres interesser – ikke kun perspektiverne og prioriteringer, din virksomhed ønsker at fremme.
  • Det giver dem håndgribelig værdi: Det er mest sandsynligt at content marketing lykkedes, når det tjener et specifikt og stort set udækket behov, som fx at levere information som dine kunder sandsynligvis søger efter, at levere et værktøj eller en teknik til at gøre deres liv lettere eller guide dem gennem trin i en kompliceret proces, de kan have svært ved at navigere rundt i.
  • Det er konsekvent: Selvom du kan være heldig at få succes med et enkeltstående content-budskab, så skal du for at skabe succes være konsekvent. Hvilket betyder, at dit indhold produceres løbende, leveres efter en tidsplan og altid er i overensstemmelse med standarder for kvalitet, værdi og formål, dit publikum forventer.
Hvorfor så content marketing? Hvis du arbejder med markedsføring, er det næsten umuligt at komme uden om. Så på den måde er det en grund i sig selv.
Når det så er sagt er det en fantastisk mulighed for at drive trafik til dit website og ikke mindst have fokus på brandkendskabet. Når de besøgende lander på din side, bliver de jo netop mødt med relevant indhold – og jo større sandsynlighed er der for, at du bliver top of mind hos kunden.

Så måske du i stedet skal spørge dig selv – Hvorfor skal du ikke lave content marketing?

Det er vigtigt at opstille KPIér – men også svært

Du kan opnå meget med en konsekvent, relevant og værdifuld content marketingplan, men du vil aldrig opnå de resultater, du ønsker, hvis du ikke først har identificeret dine mål eller KPIér.

Nogle af de mest almindelige KPIér, marketingfolk ofte har er:

  • Brand awareness: At blive opdaget af de rigtige forbrugere
  • Engagement: Fange interessen hos forbrugerne og opdrage dem til at blive ”følgere”
  • Leadgenerering: Identifikation og kvalificerende forbrugere, som med størst sandsynlighed bliver kunder
  • Fremme loyalitet: Fastholdelse af dine eksisterende kunder ved at øge deres positive opfattelse af og tilfredshed med din virksomhed
  • Øget salg og rentabilitet: Lukning af flere handler, reduktion af dine marketingomkostninger og åbning af nye indtægtsstrømme

Den konkrete værdi af content marketing kan dog være svær at måle, da man jo konkret ikke ved om det fx er det her blogindlæg der i sidste ende gør du bliver kunde hos mig. Kan du følge min tankegang?

En af de største fordele ved content marketing er dog at livsværdien ofte er lang – og det er netop her content marketing adskiller sig fra den typiske tilgang med med annoncer og kampagner. Et blogindlæg, en podcast, en youtube video kan findes flere år frem, hvor du måske blot tilpasser indholdet ind imellem, men fundamentet er der.

Hvor content marketing passer ind i din marketingplan

Igen er content marketing en betegnelse som der er flere holdninger til, men for de fleste er det sådan at grænsen går ved betalt reklame.
Det der er hele essensen, er at content marketing er pull-marketing, hvor dit publikum opsøger dit indhold – modsat betalt annoncering hvor dit indhold opsøger kunden.

Content marketing kan dog ikke fungere alene, og det er ikke tiltænkt som en erstatning for andre salgsfremmende tiltag. Content marketing fungerer ofte rigtigt godt sammen med fx:

  • Branded content
  • Sociale medier
  • Native ads
  • Inbound marketing
  • SEO
  • Influencer marketing
  • Produktmarkedsføring
  • Public relations etc.

 

Sæt scenen for succes

Med denne viden i baghånden kan du nu gå i gang med planlægning, skabelse og deling af indhold af høj kvalitet, som dit publikum higer efter.

Ingen virksomheder er ens, og derfor er ingen større strategiplaner ens – det gælder også content marketing. Alligevel findes der nogle faste ”rammer”, som er kerneelementerne for at køre en succesfuld og skalerbar content marketing-proces:

  • Formål og mål: Grundlaget for din content marketing-strategi – hvorfor du skaber indhold og den værdi, det vil give din virksomhed
  • Målgruppe: En veldefineret forklaring på, hvem dit content kan hjælpe mest og de fordele det vil give dem
  • Unik brandhistorie: De specifikke og overbevisende ideer, der vil flyde gennem din indsats for at skabe indhold, og hvordan de vil afspejle din organisations værdier
  • Processer og teams: Detaljerne om, hvordan du vil strukturere, planlægge, udføre og styre de opgaver, der er involveret i aktiveringen af ​​din content marketing-strategi
  • Måleplan: Den måde du vil overvåge dit content samt evaluere dets indvirkning og implementere processer til løbende optimering

Tak fordi du læste med så langt – Hvis du vil høre mere om hvordan jeg skaber resultater med content marketing, er du velkommen til at kontakte mig!

Skal vi tage en snak eller en kop kaffe? 

Hvis du starter med at fortælle mig om dine ønsker og tanker – både de store og små – over en 100% gratis og uforpligtende snak, så kan vi sammen efterfølgende se hvor Let’s Consult kan passe ind i lige netop din virksomhed.

Så hiv endelig fat i mig, og lad os tage en uforpligtende snak over telefonen eller lad os mødes over en kop kaffe eller te.
Giv mig et kald på +45 2227 6817, send mig en e-mail carina@letsconsult.dk eller book en uforpligtende snak lige herunder.