Carina Bisgaard

Indehaver, Let's Consult

Digital strategi 2022

En ting er at man skal udarbejde en digital strategi – en anden er man skal følge den, og det kan virke som en virkelig uoverskuelig opgave.

Den udvikling der har været de seneste år og stadig er indenfor nærmest alt digitalt i dag, kræver at du konstant er på dupperne og ikke mindst er omstillingsparat – og det gælder også din markedsføring.

Alligevel er der nogle helt basics, som du skal være opmærksom på for at skabe en stærk digital strategi, og det er netop dem jeg vil gennemgå i dette blogindlæg.

Så lad os starte ved begyndelsen…

Hold øje med dine konkurrenters digitale tilstedeværelse

Vil du helst opfattes som en Volvo eller en Ferrari indenfor din branche?

Ikke at der er noget som helst galt med en Volvo… men min pointe er at du skal sikre dig din position, som værende en stærk spiller inden for dit brancheområde – specielt digitalt hvor du er i direkte kontakt med din målgruppe.

Hvordan gør du så det? Det gør du bl.a. ved at observere dine konkurrenters digitale færd, deres styrker og svagheder;

 

  • Hvem er mine nærmeste konkurrenter – både primære og sekundære?

  • Hvilke platforme befinder de sig på?

  • Hvor aktive er de på disse platforme?

  • Befinder de sig organisk (dvs. gratis), betalt (dvs. annoncering) eller begge dele?

Udover at du etablerer et kendskab til dine konkurrenter, kan du også finde ud af hvordan du kan adskille dig fra dem og tilbyde din målgruppe noget som ingen andre gør.

Kend din målgruppes

digitale adfærd

På samme måde som med dine konkurrenter, er det også vigtigt at du har helt styr på din målgruppe – og her taler jeg at du skal flere spadestik dybere end deres demografiske beskrivelser.

De løbende opdateringer på digitale platforme er med til at regulere i brugernes online adfærd, og derfor skal du forsøge at forstå, hvordan du egentlig tilfører værdi til din primære målgruppe.

  • Hvilke primære platforme de befinder sig på
  • Hvilken slags indhold de synes er spændende
  • Deres digitale købsadfærd og hvor lang købsrejsen kan være
  • Deres motivation bag deres specifikke online adfærd
  • Det kan gøres på mange måder, men den hurtige her-og-nu løsning er at du tager et kig i data-overblikket på dine nuværende platforme for at opnå indsigt i, hvordan dine nuværende brugere interagerer med din nuværende markedsføring og kommunikation.

Det kræver selvfølgelig at du allerede er til stede digitalt på tværs af forskellige platforme.

En anden løsning kunne være at få lavet en brugerundersøgelse og få stillet de spørgsmål som trænger sig på hos dig (evt. ovenstående) og få hjælp til at opnå den indsigt du har behov for, så du kan lave den bedst tænkelige digitale strategi for din målgruppe og ikke mindst sikrer dig at dit materiale er noget de finder brugbart og interessant.

Nu til det sjove (synes jeg):

Udvælg dine primære markedsføringsplatforme

”Min virksomhed skal jo helt sikkert være til stede på Facebook og Instagram” – hvis du vidste hvor mange gange jeg har hørt det i min tid som selvstændig.

Bevares, selvfølgelig skal du være til stede på Facebook og Instagram, MEN… da kun hvis det giver mening for dig og din virksomhed. Det er ikke altid relevant for din virksomhed at være til stede og aktiv på alle digitale platforme.

Der hvor valget ligger afhænger af din branche men netop hvor din målgruppe befinder sig jf. tidligere afsnit). For hvad mening giver det at være på Facebook og bruge en masse ressourcer på det hvis din målgruppe – og købende kunder alle sammen befinder sig på LinkedIn eller TikTok?

Hvordan ved du så hvilke platforme der er relevante for netop din virksomhed? Det kan du bl.a. blive klogere på ved at definere dine målsætninger for din digitale strategi – få fastlast formålet, opstillet KPIér og fastlagt dig på din strategiske approach.

Her skelner vi ofte mellem de mere brandingrelaterede målsætninger og de mere direkte, købsrelaterede målsætninger ex.;

Brandingrelaterede platforme

  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok
  • YouTube

Salgsrelaterede platforme

  • SEO/SEM
  • Google Ads
  • Paid Media
  • E-mail marketing

Husk, at de forskellige platforme kan bruges til både branding og salg. Dog er der nogle platforme, der primært er gode til branding, og nogle, der er primært gode til salg. Der vil dog altid være et overlap, da begge målsætninger kan bruges på tværs af platformene.

Konkrete mål og KPIér

Som jeg nævnte helt i starten af indlægget her, så er den digitale verden i konstant udvikling, men ikke desto mindre er det stadig afgørende at du sætter dig ned og laver nogle konkrete forretningsmål, som din digitale strategi skal være med til at opnå.

Afhængigt af hvad du ønsker at opnå i din forretning, skal du huske at skelne mellem de mere brandingrelaterede målsætninger samt de mere købsrelaterede målsætninger, som vi har været kort inde over. Her er nogle eksempler;

Brandingrelaterede målsætninger

  • Reach på sociale platforme
  • Eksponeringer
  • Trafik
  • Engagement (Følgere, Likes, Kommentarer etc.)

Salgsrelaterede målsætninger

  • CPA (Pris pr. konvertering)
  • Omsætning
  • Antal konverteringer
  • Leads

Paid Media vs. Organisk (dvs. gratis)– sæt et budget
For at opnå en succesfuld digital strategi skal du afsætte et budget eller ressourcer, der skal hjælpe dig med at nå dine målsætninger og støtte op om din overordnede forretningsstrategi.

Definer dit USP (Unique Selling Proposition)

En rød tråd i dine fortællinger og formidling hjælper dig med dit fokus, selvom vi er i en tid hvor digitale medier ændrer sig kontant.

Sørg for at du definerer, hvilke hovedbudskaber du ønsker at formidle via dit markedsføringsmateriale. Inkluder altid dine USPér – dvs. det der differentierer dig i din branche. Det er ikke gratis fragt, hurtig levering etc. det er gode services men gør dig ikke unik.

Stil dig selv spørgsmålet: Hvad er det du tilbyder, som de andre i branchen ikke tilbyder?

Lav en liste med alt det, som differentierer netop din virksomhed fra konkurrenterne og brug det aktivt i din digitale strategi.

READY, SET, GO!

Ved at lave en digital strategi der er baseret på basics, ruster du dig til at være omstillingsparat, når der pludselig kommer et nyt socialt medie, nye funktioner der gør algoritmerne ændres eller hvad det nu kan være.

Jeg ved det kan virke uoverskueligt og en stor opgave at komme i gang med, men tro mig du vil på sigt være så glad for det.

Tak fordi du læste med – Hvis du vil høre mere om hvordan jeg hjælper mine kunder med deres digitale strategi, er du velkommen til at kontakte mig!

Skal vi tage en snak eller en kop kaffe? 

Hvis du starter med at fortælle mig om dine ønsker og tanker – både de store og små – over en 100% gratis og uforpligtende snak, så kan vi sammen efterfølgende se hvor Let’s Consult kan passe ind i lige netop din virksomhed.

Så hiv endelig fat i mig, og lad os tage en uforpligtende snak over telefonen eller lad os mødes over en kop kaffe eller te.
Giv mig et kald på +45 2227 6817, send mig en e-mail carina@letsconsult.dk eller book en uforpligtende snak lige herunder.